راهنمای خرید کولر گازی 1

راهنمای خرید کولر گازی

تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶

دیدگاه و تجربه های شما برای ما مهم هست

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با کاربران ایکاکالا و دیگر کاربران بپردازید.

آنچه در این مطلب می خوانید

همه ما داخل فصل تابستان از شدت گرما دنبال خرید یه کولر گازی مطمئن و باکیفیت هستیم ولی واقعا از نظر متخصصان این حوزه چه ملاک های برای خرید کولر گازی مهم هست ؟ …. با ایکاکالا همراه باشید تا تمام این نکات رو بهتون بگیم

سلام
من احسانم و امروز قرار داخل این مقاله جامع از سری مقاله های راهنمایی خرید باهم چندتا از مهم ترین نکات اتنخاب کولر گازی همچنین چندتا از بهترین کولر های گازی مناسب محل زندگی شما رو بهتون معرفی کنم ? و در آخر هم لیستی از کولر های گازی موجود در جشنوار ایکاکالا رو بهتون معرفی می کنم ?تا اگر قصد خریدکولرگازی رو داشته باشید با سود بیشتر خرید تون رو انجام بدید. پس تا آخر این مقاله جذاب و مهم (که از نظرم باید قبل از خرید کولر حتما بخوانید) با من و ایکاکالا همراه باشید .

بنظرم بیاید با چند نکته درباره کولر گازی مناسب شروع کنیم

راهنمای خرید کولر گازی 5

نوع کمپرسور به کار رفته در کولر گازی (به طور ساده این معنی میده که نوع کار کرد موتور کولر چطوری هست)

ما در کل سه نوع کمپرسور داریم که عبارتند از: کمپرسور پیستونی، کمپرسور روتاری و کمپرسور اسکرول حال ببینم این سه تا باهم چه فرقی دارند ؟ (بیاین به ترتیب شروع کنیم)

 کمپرسور پیستونی


این نوع کمپرسور، برای مکش و متراکم کردن گاز مبرد، از حرکت رفت و برگشت پیستون استفاده می‌شود. (دقیقا مثل موتور ماشین ) خب حال بریم سراغ مدل بعدی (نگران نباشید این نوع رو کامل تر توضیح میدم ?)

کمپرسور روتاری


به این نوع کمپرسور، کمپرسور دوار هم میگن به این دلیل که عمل مکش و کمپرس گاز مبرد با گردش 360 درجه تیغه‌های کمپرسور انجام می‌گردد، کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی مصرف انرژی برق پایین تری دارند و راندمان بالاتری را نسبت به کمپرسورهای پیستونی ارائه می‌دهند. (خیلی جالبه) کولر ها با این نوع موتور جدید تر به حساب میان ولی متاسفانه خیلی وارد ایران نمی شوند البته داخل خوزستان هم استان های گرم سیر رندمان کاری پایین تری نسبت به کمپرسور پیستونی دارند

کمپرسور اسکرول

کمپرسورهای اسکرول به دلیل راندمان بالا و مصرف انرژی پایین غالبا در کولر گازی‌هایی با ظرفیت بالا کاربرد دارند، فشرده سازی و مکش در این کمپرسورها از طریق دو قطعه حلزونی که یکی ثابت و دیگری متحرک است، انجام می‌گیرد. صدای تولید شده به وسیله این نوع کمپرسور کم است و طول عمر بالایی دارد. مزایای این کمپرسور موجب شده است تا کمپرسور اسکرول قیمت بالایی داشته باشد. (اینها هم برای مصارف خانگی مناسب نیستند بخاطر هزینه خرید و نگهداری)

خب الان تا حدودی با انواع موتور های کولر گازی آشنا شدید ولی اگه دوست دارید اطلاعات بیشتری و دقیق تری درباره هر نوع موتور بدست بیارید از لینک های پایین استفاده کنید

کمپرسور اسکرول کمپرسور روتاری  کمپرسور پیستونی

بریم سراغ نکته بعدی و اون چیزی نیست جز  ظرفیت‌های کولر گازی (همون اعدادی که میگن برای مثال 60 هزار 32 هزار و… ) خب بریم ببینم جریان این اعداد چیه ؟ قبل از این بیایین ببینم چرا مهمه که ظرفیت‌های کولر گازی به متراژ خونه ما بخوره

راهنمای خرید کولر گازی 2

بینید اگه اسپلیت (قسمتی که داخل خونه قرار می گیره) با ظرفیت پایین تر از آنچه که محیط به اون نیاز دارد بخرید، قادر به خنک نمودن محیط خود به شکل صحیحی نمیشه. یا فرض کنید ظرفیت کولر گازی انتخابی بیشتر از حدی باشد که محیط خونه شما نیاز داره ، در این صورت هم مجبور به پرداخت هزینه بیشتر در زمان خرید آن خواهید شد.(مثال تفاوت قیمت 32 هزار به 24 هزار یا 18 هزار)

از طرفه دیگه هزینه های برق شما هم بسیار بالاتر از حد نرمال میشه . توجه کنیدکه این سیستم برای محیط شما بزرگتر هست در نتیجه بیش از حد فضا را خنک می کنه (البته با تغییرات اقلیمی جدید دیگه فکر نکنم ?)و مرتب مجبور به خاموش و روشن کردنش هستید.

خب حالا بریم سراع این اعداد

ببنید این اعداد براساس یک واحد اندازه گیری به اسم BTU هستند که ظرفیت اسپلیت و مخفف
British Thermal Unit می باشد و جهت اندازه گیری انرژی گرمایی در سیستم های تهویه مطبوع (همون کولر گازی)به کار می رود.
هر واحد BTU به میزان گرمایی گفته می شود که دمای یک پوند آب (تقریبا 2 فنجان آب )را در فشار یک اتمسفر یک درجه افزایش می دهد. به عبارت ساده تر BTU میزان سرمایش سیستم را در واحد زمان نشان داده و به معنای باد خنک تر کولر نمی باشد بلکه سرمایی که وارد فضا می شود بیشتر است. خب بعد از اینکه BUT رو اندازه گیری کردن باید با محاسبه ریاضی شرایط آب و هوایی ، مساحت ، نوع فضا ترکیب بشه تا ظرفیت کولر گازی مشخص بشه
خب برای راحتی کار شما چندتا متراژ و کولر گازی مناسب هم بهتون در ادامه میگم

  • برای متراژ ساختمان های 10 تا 35 متری ظرفیت کولر گازی حدود 12000 BTU/H (همون 12 هزار خودمون) مناسب هست.
  • متراژهای 55 تا 90 متری، ظرفیت 24هزار مناسبه
  • متراژهای 90 تا 120 متری، کولر گازی با ظرفیت 30 هزار مناسب است.
  • متراژهای 120 تا 155 متری، کولر گازی با ظرفیت 36 هزار مناسب است.
  • و…

راستی اگه محیط آفتاب خور باشه 10 درصد باید توان بیشتر باشه مثال برای متراژ55 تا 90 متری بای 18 هزار استفاده کنید اگر هم محیط سایه باشه 10 درصد کمتر خوبه (ولی همون 12 هزار استفاده کنید)

راهنمای خرید کولر گازی 4

شرایط آب و هوایی

یکی دیگر از عوامل موثر در ظرفیت کولر گازی شرایط آب و هوایی محیط می باشد. به طور مثال در مناطق جنوبی کشور که آب و هوا گرم و شرجی می باشد لازمه که از کولر گازی با ظرفیت بالا و موتور سنگین استفاده بشه. (مثالا برای 90 متری 24 خوبه با 30 هزار وابسته به توان مالی شما هست)

رفت آمد هم تاثیر داره ؟

بله اگه رفت آمد در منزل شما زیاد هست و حالا وابسته به مناطق زندگی تون باید از کولر های قوی تر استفاده کنید

ارتفاع سقف محیط

یکی از عوامل مهم در ظرفیت کولر گازی ارتفاع سقف محیط می باشد. معمولا ارتفاع سقف در اکثر ساختمان ها بین 2.7 تا 3 متر است و در صورتی که ارتفاع بیش از این باش نیاز است با ظرفیت بالاتر استفاده کنید.

چند تا عوامل دیگه هم هستند ولی به اندازه موارد بالا مهم نیستند مثال

  • ارتفاع از سطح دریا
  • جنس دیوارها
  • جهت جغرافیایی ساختمان
  • نورگیر و پرده استفاده شده در محیط

تعداد پنجره اتاق ها و… نیز در میزان ظرفیت کولر موثر می باشد.

با همه این موارد اگه می خوایید کولر گازی بخرید حتما قبل از خرید با مشاوران ما تماس بگیرید تا با اطاعاتی که شما بهشون می دید بتوانند یه کولر مناسب بهتون معرفی کن

خب تا اینجایی کار باهم انواع موتور های کولر و انواع ظرفیت های کولر برای استفاده محیط های مختلف با هم مورد بررسی قرار دادیم ولی خب یه بحث بسیار مهم تر هم داریم به اسم تکنولوژی کولر ها یا به عبارت ساده تر مغز و اعصاب کولر ها بریم که بررسی کنیم خب قبل از همه باید بگم هرسال شرکت های تولید کننده در تلاش اند که تکنولوژی های به روز تری واسه کولر گازی های برند خودشون ارائه بدن شاید بعضی هاشون اینجا نه نوشته باشم ولی در حد توانم و دانشم براتون پایین نوشتم خب بریم قبل از هرچیزی با اسم هاشون آشنا بشیم

  • اینورتر
  • سیستم صرفه‌جویی در مصرف
  • سیستم توربو
  • خواب راحت یا Good Sleep
  • حالت آرام یا Quiet Mode
  • نانو سیلور
  • یون میکروپلاسما
  • فیلتر پیور (Pure Filter) و فیلترچندگانه تصفیه هوا
  • بادزن اتوماتیک
راهنمای خرید کولر گازی 3

خب حالا بریم برای توضیح هر کدوم

  •  تکنولوژی اینورتر کولر گازی: می‌توانیم تکنولوژی اینورتر را جزء مهم‌ترین و محبوب‌ترین تکنولوژی‌های به کار برده شده در کولرهای گازی بدانیم( چرا بنظرتون ؟ ).چون اینورتر با جلوگیری از روشن و خاموش شدن متوالی کمپرسور، دما را در شرایط ایده‌آل نگه می‌دارد و به همین ترتیب باعث کاهش مصرف برق تا 60 درصد می‌شود. در سیستم‌های کمپرسوری اینورتر به معنی دور متغیر است. در این حالت کمپرسور خاموش نمی‌شود بلکه سرعت چرخش آن بر حسب دمای درخواستی کاربر تغییر می‌کند. با رسیدن به دمای مورد نظر کمپرسور با پایین‌ترین دور و حداقل مصرف برق کار می‌کند. _ علت اصلی مصرف بالای برق کمپرسورها استارت آن‌ها است. در تکنولوژی اینورتر، کمپرسور دائما در حال چرخش است و نیازی به استارت ندارد. همچنین به دلیل استفاده از مبرد جدید، این کولرها راندمان بسیار بالایی دارند. عیب کولرهای گازی اینورتر قیمت بالای آن‌ها است ?که آن‌ هم در بلند مدت با کاهش هزینه‌های برق جبران می‌شود.?
  •  سیستم صرفه‌جویی در مصرف: وجود این سیستم به تکنولوژی اینورتر وابسته است. در این حالت کولر به صورت بهینه کار می‌کند و از اتلاف انرژی تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.
  • سیستم توربو: از این تکنولوژی برای سرعت بخشی به خنک شدن هوای اتاق استفاده می‌شود. در سیستم توربو برای هر دو حالت سرمایش و گرمایش، کمپرسور به مدت 30 دقیقه بدون در نظر گرفتن هوای محیط کار می‌کند. پس از این 30 دقیقه کولر از وضعیت توربو خارج شده و به وضعیت نرمال بازمی‌گردد.
  • تکنولوژی خواب راحت (Good Sleep): کولرهای شامل این تکنولوژی از طریق تنظیم خودکار دما و رطوبت، باعث می‌شوند که ساکنین خانه خوابی آرام داشته باشند. این تکنولوژی در بهینه سازی مصرف برق نیز موثر است.
  • تکنولوژی حالت آرام (Quiet Mode): این سیستم به منظور کاهش صدای کولر به کار می‌رود.
  •  تکنولوژی تایمر: با فعال کردن این سیستم، کولر گازی در ساعت‌هایی که شما مشخص می‌کنید، روشن یا خاموش می‌شود.
  • تکنولوژی نانو سیلور: این سیستم با استفاده از یون‌های نقره باعث از بین بردن انواع میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در هوا شده و به این ترتیب در کنار یک هوای خنک و دل‌چسب، محیطی عاری از هرگونه آلودگی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • تکنولوژی یون میکروپلاسما: این تکنولوژی نیز همانند حالت قبلی به منظور کاهش آلودگی‌های هوا در کولرهای گازی به کار می‌رود.
  • فیلتر پیور (Pure Filter) و فیلترچندگانه تصفیه هوا: این دو فیلتر باعث جلوگیری از ورود هرگونه گرد و غبار به داخل کولر می‌شوند و در نتیجه باد خروجی کاملا پاک خواهد بود.
  • بادزن اتوماتیک: این سیستم برای حالتی است که نیاز به سرمایش زیادی نیست و فن بدون استفاده از کمپرسور کار می‌کند.

لینک کوتاه مقاله

thejacket.ir/blog/?p=153